Wednesday 31 August 2011

Adakah kita hamba dizalimi?

Adakah kita hamba yang dizalimi?

Hidup kat Singapura ni semua nak kena bayar..bayar..dan bayar.. Jangan sampai orang melihat zakat itu sebagai cukai.. haizz.. tanpa kita sedar, telah banyak kita dizalimi.. (oleh orang-orang tertentu.. tahu-tahu lah siapa kan?) Gaji pun kena cukai? pernah dengar ke? kalao boleh semua nak dicukai? Tanpa kita sedar, telah banyak harta kita dirampas oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab. Lihatlah kalao kita beli rumah, pintu pun kena cukai???

Terbaru.. (tak lah baru sangat.. tapi memang dah lama bermasalah issue ni..) tentang orang-orang yang berkhemah di East Coast sebab takde rumah...Rumah dirampas sebab tak mampu bayar.. Ok.. part ni memang arguementative sikit...(sebab memang ada orang yang fail financial planning) tapi patut ke sebuah famili tu dihalau keluar dari rumahnya sendiri dan merempat kat tepi laut? Boleh kerajaan Singapura buat cam tu? Di biarkan sebuah keluarga melayu terumbang ambing dengan kehidupan tak tentu arah di tepi laut.. Bila dunia luar tahu yang di negara moden seperti Singapura mempunyai masalah sedemikian, baru nak dibina rumah tumpangan atau rumah sewa untuk mereka ni?

Hak orang melayu Islam banyak dipertikaikan namun tidak ada telinga yang mendengar.. atau mereka dengar cuma tak mahu ambil tahu.. Duit kita sewenang-wenangnya di"kerja"kan oleh pihak-pihak tertentu.. Keluaran duit CPF telah dinaikkan umur nya, dari 55 hingga ke 62? Cuba fikir? Adakah kita perlu kerja diumur 62 tahun, baru nak rasa duit yang kita tabung selama ni? Tak masuk akal kan?

Tak cukup ke kita melayu Islam di Singapura atau dimana saja dizalimi? Sepatutnya, kita kena banyak berdoa, sebab doa orang ter-aniaya cepat dimakbulkan Allah..InsyAllah. Jangan lah kita hidup sambil lewa tanpa mengetahui perkara disekeliling kita.. tanpa mengetahui yang dengan senyap. kita dizalimi orang yang kufur..

Subhanallah- Mudah-mudahan kita dilindungi Yang Khaliq~ :) InsyAllah....

No comments:

Post a Comment